Tuesday, 15 January 2013

Taman Rekreasi: Antara Nilai Islam dan Barat

            Aku ada seorang anak lelaki, berumur 3 tahun. Umur tersebut boleh dikategorikan sebagai kanak-kanak. Aku selalu membawanya bermain di taman rekreasi. Di sana, aku mengharapkannya untuk belajar pelbagai nilai. Nilai kerjasama, persahabatan, menghormati orang tua, kreativiti dan lain-lain.

            Tidak dinafikan, banyak nilai yang boleh dipelajari daripada taman rekreasi. Sesuai dengan objektif ia dibina. Walau bagaimanapun, tidak semua nilai, baik untuk dipelajari oleh kanak-kanak. Kerana ada nilai yang diracuni dengan nilai-nilai Barat. Ia nampak biasa, tetapi memberi impak yang negatif kepada pembentukan nilai Islam. Contohnya, percampuran lelaki dan perempuan, pembuangan sampah merata-rata, aurat yang tidak ditutup dan lain-lain. Ia mewujudkan persekitaran yang tidak sihat.

            Persekitaran adalah faktor yang sangat penting dalam pembentukan nilai. Lebih-lebih lagi bagi kanak-kanak. Perlu difahami, kanak-kanak mempunyai pemikiran tanpa sedar (unconsciousness mind) yang terbuka luas. Sebarang perkara yang dirasai, dilihat, didengari dan dihidu dengan pancaindera akan diingatinya sehingga dewasa. Jika perkara tersebut tidak ditapis, ia boleh menjadi virus kepada akhlak kanak-kanak tersebut apabila mereka dewasa kelak. Tanggungjawab memastikan virus tersebut di’neutralize’ terletak di bahu ibu bapa secara langsung. Seperti yang disebutkan oleh Rasulullah saw:

Setiap anak yang lahir adalah dalam fitrah. Dua ibu-bapanyalah yang menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi.

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

            Jadi, apa yang perlu aku lakukan? Adakah dengan cara menghindari taman rekreasi adalah cara yang betul? Apakah yang akan Rasulullah saw lakukan jika baginda berada di tempatku?

            Aku tidak rasakan menghindari tempat begitu adalah cara yang betul. Kerana, Rasulullah saw sendiri, membesarkan anak-anaknya dalam suasana Jahiliyyah, tetapi masih mampu mendidik anaknya sehingga memiliki akhlak yang baik. Maka, benarlah Rasulullah saw, apabila baginda bersabda:

Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak.

(Riwayat Bukhari)

            Baginda saw telah menunjukkan bukti bahawa tugas beliau untuk mendidik ummah bermula dengan mendidik keluarganya; isteri dan anak-anaknya. Maka, itulah jawapannya untukku. Aku memulakan misi membersihkan taman rekreasi untuk menjadi tempat pembentukan nilai bagi anakku. Berikut adalah antara langkah yang diambil:

·         Mengajar anakku untuk mengutip sampah setiap kali terjumpa sampah di taman.

·         Menghampiri remaja yang bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, duduk dan berbincang dengan mereka tentang kesan buruk kepada kehidupan masa depan mereka. Alhamdulillah, ada yang menerima, dan ada yang menganggapnya sebagai mengganggu ‘privasi.

·         Menegur remaja yang telah baligh supaya menutup aurat.

            Ayuh sahabatku, kita perlu bersatu. Jangan sekadar kita bercakap tentang mendidik masyarakat di masjid-masjid dan surau-surau. Kerana, ahli jemaah sudah tentu adalah orang yang baik. Sebaliknya, kita perlu lebih agresif, bergerak memasuki tempat-tempat tumpuan maksiat. Usaha yang kecil, boleh memberi kesan yang besar. Kita mungkin tidak dapat mengubah dunia, namun sekurang-kurangnya tanggungjawab kita pada agama Allah terlepas. Dan yang lebih penting, kita menyediakan tempat pembentukan nilai yang maksima untuk anak-anak kita. Demi generasi akan datang yang lebih bersifat Islami. Allah’alam.

No comments:

Post a Comment