Namun,
ramai daripada kita lupa, kebahagiaan adalah kemuncak nikmat di hati. Tilam
yang empuk tidak dapat ditukar dengan tidur yang lena. Sebaliknya, walaupun
dengan beralas tikar yang lusuh, seseorang masih boleh mendapat kenikmatan dan
kebahagiaan tidur yang lena. Mari kita renungi firman Allah swt dalam Surah
al-Hadid, ayat 7, maksudnya:
Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, dan infaqkanlah sebahagian
harta yang Allah telah berikan kepadamu. Maka orang-orang yang beriman diantara
kamu serta berinfaq, bagi mereka itu ada ganjaran yang besar.
Janji
Allah swt kepada orang-orang yang beriman, ganjaran yang besar bagi mereka yang
berinfaq ke jalan Allah. Persoalannya, adakah infaq mesti bermodalkan harta?
Apakah maksud harta dalam ayat tersebut?
Harta,
sebenarnya adalah simbolik kepada kekayaan. Kekayaan, tidak semestinya bersifat
metarial. Orang miskin, akan merasai bahawa orang kaya itu berharta. Namun,
pengertian itu nyata berbeza bagi seorang pesakit. Baginya, sihat adalah harta
paling berharga. Begitu juga dengan orang yang sibuk, akan merasai masa adalah
harta paling berharga.
Justeru,
infaq tidak semestinya memerlukan kekayaan. Ia sebenarnya, adalah dengan apa
yang kita ada. Itulah ‘harta’ kita. Kerana ianya bernilai di sisi orang yang
tiada. Sepertimana yang dijelaskan oleh Rasulullah saw, sabdanya:
Setiap sendi
ditubuh badan manusia menjadi sedekah untuknya pada setiap hari matahari
terbit. Kamu melakukan keadilan di antara dua orang (yang berselisih faham)
adalah sedekah. Kamu membantu orang menaiki kenderaan atau kamu mengangkat
barang-barang untuknya ke dalam kenderaan adalah sedekah, perkataan yang baik
adalah sedekah. Setiap langkah kamu berjalan untuk menunaikan solat adalah
sedekah dan kamu membuang perkara-perkara yang menyakiti dijalan adalah sedekah. (Riwayat
Bukhari)
Infaq
harta, ada yang berbentuk ‘one-off’ dan ada yang berbentuk kekal. Kedua-duanya
baik dan digalakkan, namun yang manakah pelaburan yang baik dan memberi
keuntungan, walaupun setelah penginfaq mati? Jawapannya, sudah tentu infaq yang
berbentuk kekal. Itu lah ia wakaf. Kerana, keuntungannya berkekalan dan
berpanjangan, selagimana pengguna menggunakannya. Sabda Rasulullah saw:
Apabila mati anak
Adam, putuslah semua amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan atau
anak soleh yang mendoakannya.
(Riwayat Bukhari, Tarmizi & an-Nasa’i)
Jika
wakaf dengan harta kekayaan, tidak semestinya dengan jumlah yang besar. Kerana,
ia menghilangkan peluang orang miskin untuk turut mendapat fadilat wakaf. Daripada
wakaf yang berskala besar, seperti wakaf tanah untuk pembinaan masjid,
sehinggalah sekecil-kecil wakaf, seperti mewakafkan bantal untuk kegunaan
pelajar tidur, semuanya akan dinilai di sisi Allah swt. Asalkan pemberian
tersebut diberi dengan penuh keikhlasan.
Walaubagaimanapun,
wakaf boleh juga dibuat dengan menyumbang idea, tenaga dan masa. Seperti menyumbang
tenaga dan idea untuk mempromosikan institusi wakaf, atau pembinaan bilik
aktiviti di sekolah, insya’Allah akan turut dinilai di sisi Allah swt.
Ingatlah, dalam kesibukan membina mahligai kekayaan di dunia, mahligai di akhirat jangan dibiarkan roboh. Modal yang ada di dunia, jangan sekadar dilaburkan di dunia, kerana ianya akan hangus, apabila tuannya mati. Tapi, pelaburan akhirat, bersifat kekal abadi. Maka, ia adalah pelaburan yang bijak. Allah’alam.
No comments:
Post a Comment