Thursday 29 March 2012

Masa: Adakah ia digunakan dengan baik?



Lama rasanya saya tidak menulis di blog ini. Kekangan waktu, komitmen dan kerja mendorong saya untuk sedikit memilih, mana antara kerja, yang lebih utama berbanding kerja lain yang tidak kurang utamanya.

Masa!! Ia sangat penting. Sehingga Allah swt beberapa kali bersumpah dengan masa. Antaranya al-'asr, adh-dhuha dll. Saat kematian juga, disebutkan oleh Allah, apabila sampai masanya tiba, tidak akan lambat walau sesaat dan tidak akan cepat walau sesaat. Pepatah Arab juga ada menyebut, masa, jika kita tidak memotongnya, maka ia akan memotong kita. Kesemua ini menunjukkan kepentingan masa.

Semua orang diberikan masa oleh Allah. Masa yang diberikan, semuanya sama. Tiada yang kurang dan tiada yang lebih. 24 jam sehari. 7 hari seminggu. 30 hari sebulan. Namun, bagaimanakah kita memanafaatkan masa? Adakah ia dihabiskan untuk perkara yang bermanafaat? Atau ia digunakan untuk perkara yang sia-sia? Maka beruntunglah kita jika ia dihabiskan dengan perkara yang manafaat. Hanya Allah yang dapat menilai segala kebaikan yang kita lakukan.

Para 'ulama, apabila membahaskan tentang keutamaan, mereka membahagikan keutamaan itu kepada 3, iaitu; ad-daruriyyat, al-hajiyyat dan at-tahsiniyyat. ad-Doruriyyat, adalah perkara yang sangat penting, yang tidak mampu manusia hidup tanpanya. Contohnya, makan, minum, pakai dan tempat tinggal. al-Hajiyyat pula ialah perkara yang dibuat oleh manusia untuk menghilangkan kesusahan. al-Tahsiniyyat pula ialah kemewahan. Apabila dibahaskan lebih perinci, maka ada 9 jenis keutamaan. Namun, cukup disebutkan disini 3 yang paling utama disini.

Ramai manusia, apabila menggunakan masa, membuang masa dengan perkara yang tidak berfaedah. Masalah yang paling besar, ialah salahanggapan terhadap penggunaan masa. Yang tidak penting, dikatakan penting, sebaliknya yang penting dikatakan tidak penting. Jika ianya tidak melanggar syariat, maka tiada masalah. Namun, yang menjadi kebimbangan, jika ia memberi saham kepada kemasukan kita kepada neraka. Na'uzubillah.

Moga segala masa yang kita habiskan membawa kita semua ke syurga Allah swt. Amin.

No comments:

Post a Comment